datum: 21 november 2017
Een werknemer werkt sinds 2008 op de crediteurenadministratie. Vanaf 2014 tot 2017 maakt werknemer te vaak fouten, kleine maar ook grote. Zo boekt werknemer EUR 700.000,- over naar het verkeerde bedrijf en stuurt zij vertrouwelijke informatie naar derden. Werkgever heeft over deze fouten met werknemer gecommuniceerd èn gecorrespondeerd. Dossieropbouw dus daar waar werknemer meent dat zij ten onrechte onder een vergrootglas ligt. Ook heeft werknemer onvoldoende ondersteuning van werkgever gekregen, zo stelt zij.
De kantonrechter oordeelt als volgt. Op het laatste punt legt de kantonrechter de bal ook bij werknemer: zij moet in het kader van ondersteuning inzichtelijk maken welke opleiding werkgever haar had moeten laten volgen en wat zij zelf heeft gedaan of voorgesteld om tot verbetering te komen. Verbetering is noodzakelijk nu werknemer te veel en te vaak fouten maakt terwijl van haar accuratesse en nauwkeurigheid verwacht mag worden. Daar ligt de lat. En….dossieropbouw wordt geacht een passende manier te zijn om het probleem in kaart te brengen. Geen vergrootglas dus. En terecht.
Bron: Rechtbank Midden-Nederland 11-10-2017
Auteur: Thijs Muffels
Meer artikelen over dossieropbouw?
- Lange geschiedenis van disfunctioneren leidt tot ontslag
- Ontslag wegens disfunctioneren toegestaan dankzij zorgvuldige dossieropbouw